Monday, January 18, 2010

Apa-apalah..

Tak tahu nak start citer mana dulu. Ni pun baru jer nak start menaip, Cit Tot datang merengek. Tadi elok2 jer Cit Tot dok main bola dengan Abang, Jat n Umar (anak jiran) kat luar. Cam tu lah dugaan nak berblogging sekarang.

Kejap lagi pulak my 'Martian' (ni kes dok baca buku 'Men Are From Mars, Women Are From Venus') akan balik dari ofis. So, for sure kena stop blogging. Ni pun tak masak malam lagi. Sebenarnya tengahari tadi menghabiskan nasi semalam dengan Abang, Jat n Cit Tot. Cit Tet pulak tidur masa tu. So, habislah kami 4 beranak membedal nasi dingin tu. Nasib baik tadi jiran kasi nasi lengkap dengan lauk pauk tapi rasanya nasi tu enough sekali ngap oleh my 'Martian' jer. Malasnyer nak masak walaupun lauk ayam dah keluarkan dari pagi lagi. Mood malas masak ni dah lama. Tapi, dok sini x leh nak 'cilok' cam dok Malaysia. Kalau kat M'sia, time mood malas masak datang, bolehla mama singgah kedai siam Che Noor sambil2 ambik anak2 teruna balik dari sekolah.

Kat sini pompuan x leh drive dan x banyak choice of food cam dok M'sia. Nasi Arab 'sepesen' ajer, yang berbeza cuma lauk (ayam atau daging). Sini, orang Arab jarang (sekali jer sebenarnya pernah makan nasi Arab lauk ikan). Lauk udang, sotong tu tak yah cakap memang x der. Tapi, dok ingat baca2 kisah Rasulullah saw, hanya daging yang kerap disebut.

Ni di Kudu..tengok muka sorang2 tunggu makanan sampai..

Kat sini pun breakfast tak cam Malaysia yang kedainya, kuihnya dan lauknya yang bermacam2. Pilih je kak! Sepanjang datang sini, baru 5 kali kot keluar breakfast tu pun di Ikea dan Kudu. Dua2 style mat saleh punya breakfast. Sekali sekala bolehla telan. Maklum jelah, tekak orang Malaysia apatah lagi oghe Kelate yang memang dianugerahkan dengan bermacam2 jenis lauk pauk dan kuih muih.. ish.. rasa nak menitiklak air liur terkenangkan Kelantanese Delight nih.. hihi..

Abang breakfast di Ikea

Oklah, dah kena stop. Ni dah Maghrib. Sat lagi my 'Martian' will be back. Cit Tet pun dah datang merengek. Insyaallah will continue again.

5 comments:

Ibu WA Alim said...

Assalamualaikum warahmatullah,
Iya, blog Aw la tu.
Maghrib masuk pulul berapa skrg?
Masa Hcy mula2 sampai kat Makkah hari tu (1 Dzulhijjah), Subuh +-5.15, Zuhur +-12.15, Asar +-3.30, Maghrib +-5.30 dan Isya +-7.09.
Masa nak tinggalkan Makkah ke Madinah (5 Muharram), Subuh dah +-5.44, Zuhur +-12.29, Isya +-7.15 dan yll dah tak berapa ingat sbnrnya..
Pasal makanan kat sana tu rasanya Hcy dah sgt faham..

Nida said...

Salam Hcy,

Tempat Ida ni semua waktu solat masuk awal 30minit dr Mekah sbb dok jauh ke timur. Kalau naik flight 1 1/2 jam baru sapa Jeddah.

Tulah Hcy, dok sini x leh nak cuti dr masok. Kdg2 tu rasa malas sgt2 nak masok, tapi x dok pilihan keno jgk masok, anok2 nok makan :(

Ibu WA Alim said...

Hcy bad mood today..mengadap comp dr mula2 komen kat atas tu..sampai komen yg ni..'cuti' hari ni..nak chow dah lps ni..
Pasal malas masak tu pun Hcy faham sgt jugaklah..
Tapikan, kat Makkah sampaikan Hcy blh cakap..kalu ada kuali kan aku dah goreng bihun dah ni..
Dan yg dasyatnye diiyakan oleh rakan sebilik..dia pun nak goreng bihun jugak kalu ada kuali..
Tp yg lbh dasyatnye dapurnye takde..
Dan kite org pun pakat berangan nak p goreng bihun ganti tukang masak muassasah..

Nida said...

Hcy..x kick ko masakan tukang masak tu? Tapi, betulla Hcy, kalu lamo do'oh x masok, kita rindu nak masok ikut style n rasa hok kita nak.. ingat dulu masa buat KPLI, hari2 tubik kul 6.15am, sapa rumah maghrib..hari2 lauk masok kedai.. cuok la jgk.. lamo jgk lepah tu, x leh nok telan makane kedai..

Ibu WA Alim said...

Tak baik jugala kalu kata tak kick..tp muga hari2 dok ule hok tulo..puah jugala..sapa tak lalu jugala nok tele..ulenge dia..aye, daging, ike..
Sayo pulak pah timun ke timun..pah ttene ke ttene..terung..keret..bunga kubis..semua sayo air..
Masake nama jela Melayu..gabungan catering Melayu Arab..pahtu kalu aye masak tomato tu..rasa mcm aye dok lain..tomato dok lain..
Mcm masake microwave..tak ssera ggapa satu..byk tugak makane tohok..nok wat guano..saye pun tokleh sipe..sapa nok perabih..nok perangat pon tokleh..
Ee tok baiknya..merungut..