Mama memang kerap bawa anak2 mama main taman petang2 sambil2 tunggu papa balik dari ofis. Berdukung, berheret dan terkedek2 berlari mengejar anak2 supaya keselamatan anak2 terjaga. Walaupun tunggu anak2 main taman, mata mama tetap melilau tengok kot2 kereta papa yang balik. Kalau bernasib baik papa balik awal, dapatlah kami 5 beranak menumpang sekaki naik kereta. Kalau papa lewat, sekali lagi mama berdukung, berheret dan terkedek2 mengejar anak2 pulang ke rumah..
Hari pertama papa ke Singapura, mama bawa anak2 ke taman. Seperti biasa mata mama melilau mencari kereta papa dengan penuh harapan. Pastu baru teringat, 'Eh, apalah aku nih..papa kan pegi S'pura..'
Pagi2 mama akan hantar Abang dan Jat ke sekolah. Syafiq dan Iman memang seronok kalau dapat naik kereta. Balik dari sekolah kalut pula memasak. Walaupun bulan Ramadhan, hari2 kena masak di atas kesukaran nak pegi pasar Ramadhan dengan power rangers mama ni. Lagipun, anak2 teruna mama tak pose, nak makan..
Tengahari, keluar pegi ambik Abang dan Jat balik dari sekolah. Petang2 bawa anak2 pegi taman. Pernah sekali tu, saja2 bawa anak2 pegi taman depan PICC sebab nampak anak2 dah boring main taman sama aje. Masa nak balik untuk berbuka puasa, tup, tup tayar pancit. Nasib baik ada 2 keluarga yang belum balik lagi. Merekalah yang membantu tukar tayar kereta sampai terpaksa bukak puasa kat taman tu...Moga Allah swt membalas jasa2 mereka..
Stress?! Hanya DIA yang mengerti perasaan mama ketika itu...
Yes..I YELL to my lovely sons..I YELL to them a lot! Simple mistake by them, I YELL.. Trust me, I hate doing it, but I can't help it.. It was sooooo stressful...
Kadang2 mama menangis sorang2. Bila anak2 nampak mama menangis, Jat, Abang dan Syafiq akan datang tanya kenapa.. Mama cuma cakap, 'Mama feel so sad...'. They will hug me and say 'I love you mama'..
Pada anak2 mama, bila peluk mama, moga2 kesedihan dihati mama terubat.. Yes, my dear...hati mama memang terubat, terus mama seka air mata and focus on my precious ones...
When I was young, I still remember many times, I saw my Umi cried. Bila tanya, Umi akan jawab, 'Umi sakit gigi..' I believed her before. Now, comes to think of it, I don't think my Umi sakit gigi all the times.. At that young age, I NEVER hug my Umi everytimes I see her cries..apatah lagi mengungkapkan 'Ida sayang Umi..'
Mama ingat lagi, sepanjang papa berkursus di Singapore, tiap2 malam Jat NEVER miss kissing my cheek and say 'I LOVE YOU, MAMA'.. Jat NEVER EVER miss a night to say that wonderful words even though I scolded him the most that day!
Sekiranya hari tersebut mama terlebih2 marah Jat, malamnya Jat datang peluk mama, cium pipi mama dan ungkapkan kata2 indah itu..Mama peluk Jat erat sambil menangis and keep on saying, 'Mama is so sorry..' dan cium Jat berkali2...
Pernah 2 weeks, anak2 mama mengalami sleeping disorder. Kejadian berlaku di sini. Pernah anak2 mama pukul 1.30am, baru tidur. Subuh pulak masuk pukul 3.30am.. Memang cukup letih dan memenatkan masa tu. I didn't YELL this time..Alhamdulillah..mungkin sebab hubby di sisi walaupun hubby sudah tidur lena seharian kepenatan bekerja... Namun, sekali sekala mulut mama membebel2 tambah2 dah letak belakang, anak pula dua atau tiga kali minta susu, dua tiga kali bangun dan tidur, tapi anak2 masih tak tidur2 lagi..
Dua tiga hari lepas, waktu malam, mama dah baringkan badan dan terlelap. Jat dan Syafiq belum tidur lagi dan bermain2 di dalam bilik. Tiba2 terdengar Syafiq datang berbisik di telinga, 'Mama...mama...nak cucu (susu)...' bisik Syafiq. Mama pun bangun dan ke dapur untuk buatkan susu. Dalam perjalanan ke bilik, terdengar Jat menasihati Syafiq, 'Apik, mama dah tidur tadi, mama penat... Apik janganla suruh mama bangun buat susu lagi yer... mama nak rehat'.. memang hati ibu mama cukup tersentuh mendengar kata2 Jat yang cukup memahami kepenatan seseorang yang bernama ibu..
Jat tidak pernah malu sekiranya Jat inginkan kasih sayang. Dalam Jat main2, tiba2 Jat teringatkan mama, Jat akan cari mama dan peluk mama.. Kadang2 Jat datang duduk atas riba mama bila Iman atau Syafiq tak duduk atas riba mama. Kalau tak dapat duduk riba, Jat akan pastikan tangan atau kaki Jat bersentuhan dengan mama. Jat sentiasa mencari peluang untuk mendapatkan kasih sayang mama. Sekiranya Jat inginkan mama atau papa temankan Jat tidur malam, Jat akan pastikan samada Jat peluk mama atau papa atau yang kerap mama ingat kalau mama terlupa nak letak tangan atas Jat, Jat akan suarakan, 'Mama tak nak peluk Jat ke?'
Defination of love for kids is so pure and plain. Love is caring.. Love is sharing.. tidak perlu hadiah, wang ringgit mahupun harta benda, not even ego..
Walaupun di marahi, erti kasih sayang pada Jat ialah as long as mama sentiasa berada di sisinya.. Yes, with Jat, mama always feel wanted and appreciated..
Once, I pray that one day he will become a romantic husband to a solehah wife..
21 comments:
huhu, terharunya baca
teringat kawan ckp, masa anak laki dah besar, you're going to miss a lot of things - bab peluk2 ni. aini pegang kata2 tu
dulu Y selalu tegur2 aini manjakan afif. kak da tahu tak afif sampai sekarang kalau turun tangga mesti nak pimpin tangan dgn aini. aini ckp dgn Y, macam mana aini tak terharu, masa aini buat MBA dulu, dia yang lari2 buka pintu bila tengok aini balik. auni close dgn ayah dia.
tapi bila dah jadi macam ni, aini cuba sayang dua2. bukan tak sayang auni sebelum ni, tapi cuba manjakan dua2. tu je la harta aini
aini..k.ida belajar byk perkara kadang2 dari anak2. Kerap jugak k.da dok fikir sorang2, bila anak2 besar, i will be a lonely mom like my parents..huhu..
bab peluk anak laki, mmg k.da dok fikir jgk..tambah2 anak2ku semuanya teruna...Abang loni dah kurang datang peluk k.da, kdg2 k.da minta izin Abang, nak peluk dia, kot2la dia rasa tak selesa dah besar nih..
Cy rasa anak2 bila kena marah mrk bimbang, risau dan takut..mrk fikir ibubapa dah tak suka @ sayang mrk lagi..
Mungkin semasa marah kita pernah ugut..nanti kita tak nak sayang mrk lagi..@pun kita pernah tanya.. kenapa buat mcm ni..? tak sayang ibu/ayah ke..?
Kerisauan dan kebimbangan mrk itu begitu besar..sbb tu mrk akan dtg kemudiannya memberitahu mrk sayang kita..sbnrnya..
IWA...kalau marah anak2, ida tak pernah ugut takkan sayang mereka/apa2 yg berkaitan dgn kasih sayang..biasanya ugut tak dpt ais krim atau mainan. Ida tak fikir gitu cy, anak2 ida dtg beritahu ida mereka syg kita sbb kerisauan /kebimbangan mereka tapi ida mmg rasa kasih sayang mereka yg sebenar dari pelukan mereka. Dan paling terasa anak2 sayang mamanya bila kita tak marah pun, tiba2 tgh main2, anak2 dtg peluk. Kalau Jat dia peluk terus ida, kalau Abang pulak cakap dulu, 'Abang nak peluk mama..'
salam perkenalan.. terharunya baca entry nih.. nak nangis pun ada.. ehmm..
tersentuh hati baca entry kalinie.
good reminder for myself too. si anak bujang ini, walaupun baru nak masuk 4 tahun, suka sgt kalau nak naik/turun tangga rumah mintak didokong. sensungguhnya kadang2 diri ini sgt penat nak mendokong si abang, so ku resortkan saja dgn pegang tangan dan jalan sama sama.
terharu baca entry kak da kalini....
salam perkenalan dari fertzy @ngeletiak.blogspot.com
yokoyopoyo..salam perkenalan. Tq for visiting..
Fetrzy..salam perkenalan 2 u too.. anak k.ida yg ketiga dan keempat 12 n 13 kg. dua2 suka dukung lagi.. rasanya tangan k.ida nih dah jadi popeye sebelah..heheh..
p/s: ari tu dah tekan on yr name, x de blog. insyaallah k.ida visit.(anak k.ida yg setahun setengah tlg taip bhgn p/s nih)
huk huk..mmg touching entry awk this time,tangkap leleh la jugak minah emo ni...furthermore I really missed u all lah! Sometimes petang2 cam kinda imagine ur whole family is there main2 air/ kejar2 and u sitting on the swing with iman. Hmmm.....
he he lagipun now ni tak de geng nak kepoh/borak..eh, ur IL tu sape ke namanya, tak berkesempatanpun nak berkenalan after all this while..
Jie..my BIL Asyrizal n SIL, we call her Sha (full name lupa..heheh..)
Cy pernah dengar org kata..anak lelaki kalau dah besar kita cium d dahi/kepalanya..
Cy suka juga cium betul2 d tgh2 dahi/anak rambut/ubun2/betul2 d tgh2 kepalanya..
Tp DSAl ni masih dtg duduk/baring atas riba mcm baby..peluk badan/lengan..dan dia pernah juga pegang2 t____ dan tekap mulutnya d situ masa dia dah djh 2 ni..tp semusim je..skrg dah tak buat lagi..Cy hanya perhati dan berfikir kenapa dia buat mcm tu..mungkin sbb dia tgk anak kecil hisap t____ dan dia pun teringin..
Sbnrnya bila dia tgk org timang2 anak kecil eg anak sedaranya yg kecil tu..dia tanya masa dia kecil kita buat ke mcm tu kat dia..eg dokong2..lambung2.. dsb..oh Allah tak bagi dia ingat semua perkara semasa dia kecil tu..
Cy pernah dengar juga org bagi talk dlm slot pendidikan anak2/remaja..kita blh manjakan anak2 sehingga mrk berumur 7 thn..dia bagi cth riba anak yg dah 7 thn ni..spy anak2 rapat dgn kita ibubapanya..agar bila remaja/dewasa tetap terus akrab dgn kita..bkn jauh dr kita..
Pasal komen Cy d atas tu..Cy mmg suka bagi pandangan dr sudut yg berbeza..spy ada pro and kontranya..kalau kita asyik tgk dr satu sudut shj..takut kita terlepas pandang sudut yg lain..
Dan ia bersifat umum..bkn tuju kat Da sorang..lbh tepatnya utk diambil perhatian oleh semua..kan blog kita ni tontonan umum..
Dan bila Cy kata dia cakap dia sayang kita krn dia bimbang kita tak sayang dia tu..dgn maksud dia bimbang dan dia dtg memberitahu..dia sbnrnya sayang pd kita..sbnrnya..jadi jgnlah tak sayang dia..
Susah sbnrnya utk diungkap dgn kata2/tulisan..sbb kata2/tulisan ni bkn 100% dpt gambarkan apa yg kita fikir/rasa..
Jadi jgnlah salah faham..apabila kita dengar/baca sesuatu..fikir dulu dgn teliti..jgn cepat melatah..
(Ni blh salah fhm juga ni..Cy tulis ni pun bersifat umum..dan maaf andainya catatan Cy ini menghiris hati..tak bermaksud sekali2..cuma mungkin Cy tak pandai memilih kata2 dan tak berhati2..)
cy..ida nak fikir yg +ve sbb besar esok2 mungkin payoh doh nok dgr anok2 ungkapkan kata2 emas tu n mari tepek dok dgn kita tamboh2 anok2 ida teruna2 belako..
Kan dah cakap..susah nak sampai dgn tulisan ni..kalau senang tentu Da dah kata..betul juga Cy..
Anak2 akan merasa bimbang jika mrk kena marah..jika tak kena marah mrk tak bimbang..betul tak?
Samada kena marah atau tak kena marah..kasih sayang mrk benar..betul tak?
Samada kita marah @ tidak marah..kasih sayang kita juga adalah benar..betul tak?
Samada kita ugut @ tidak ugut..kasih sayang kita tetap benar.. betul tak?
(Ini utk kes sesiapa yg pernah ugutlah..bagi yg tak pernah ugut tak kena mengena..tp blh pakai juga utk nanti2 kalau terfikir nak guna ugutan ini..)
Jadi ugutan itu sama sekali tidak benar..betul tak?
Jika tidak benar..samasekali tak blh pakai..betul tak?
Ni formula logik yg mana satu entah Cy pakai ni..
Atau tak betul sama sekali?
(Kalau pening..Cy tak bertanggung jawab..
Mana blh tak bertanggung jwb..semua perkara ada pertanggungjawabannya..)
Maaf..nampaknya Cy nak menang juga debat perdana ni..
cy...ida pun nak berdebat jgk..nak menang jgk hehe.. Ginilah, kalau imran (abang), kalau tanpa diminta2, tiba2 kami nak belanja dia ais krim, tiba2 imran berubah jadi teramatlah baiknya, kita suruh apa2lah semua dia akan buat, kalau tak mmg tok soh oyakla gapo2 dio buat dok ajer..bg ida tu kasih sayang tok sejati sebab dia nak kan sesuatu..tapi, dgn jat ni mmg lain, lainlah cy Jat ni..kasih sayang jat mmg sejati. Abg amran masa dok sini, masa tu kami kat M'sia, tiap kali teringat ko Jat, mmg Abg Amran akan tangkap leleh..ko anok2 lain Abg Amran cool ajer.. Tok tau la nok oyak ghano cy atau dalam kata mudah Jat is so special and sweet n kami belajar ttg kasih sayang from him, our little boy...kasih sayang Jat tanpa perlu apa2..kalau sajo2 dio mari peluk kita..kalu malam, dia tiba2 dtg cium kita, tanpa perlu apa2 hadiah atau apa2lah...kita x marah x apa pun..sblm cium ida, jat tgk mata ida, dari mata Jat ida tahu dia ikhlas..
Bagaimana tuan hakim hujah saya ni? hihi..
Hujah lari dr pokok..
Sbnrnya Cy tak persoalkan keikhlasan kasih sayang Jat/anak2 yg lain..
(Tak fair Da kata kasih sayang abg tak sejati..)
Sbb tu Cy kata kena marah @ tak kena marah kasih sayang mrk/anak2 tetap benar/sejati..
Cuma Cy kata kalu time kena marah..mrk/anak2 bimbang..kebimbangan mrk/anak2 cukup besar..mrk/anak2 takut kita/ibubapa tak sayang mrk/anak2 lagi..krn perbuatan/kesalahan mrk/anak2 yg tlh membuat kita/ibubapa marah itu....
Mrk/anak2 tak tau..kita/ibubapa marah @ tak marah..kasih sayang kita/ibubapa tetap benar/sejati..terhdp mrk/anak2..
Sbb itu mrk/anak2 bimbang..dan mrk/anak2 dtg kpd kita/ibubapa..utk memberitahu mrk/anak2 sayang kpd kita/ibubapa sbnrnya..
Mmg tidak diragui..mrk/anak2 sayang kpd kita..kasih sayang mrk/anak2 sejati..sama mcm kasih sayang kita/ibubapa juga..sejati..
Tp bila dia/anak dtg beritahu..kita/ibubapa akan terharu..kesal memarahi mrk/anak2..krn kesalahan mrk/anak2 itu tidaklah sebesar manapun..sbb apa kita/ibubapa marah sgt pun tak tau..
Mcm repeat je hujah Cy ni..
Tp dr hujah Da d atas tu jelaslah Jat tu special..
Dan pembahasan Da khusus kpd kes Jat..
Sdgkan pembahasan Cy umum kpd semua kanak2..
Cy dah mula nak pening ni..malas lah nak bahas lagi..nanti Cy asyik dok repeat hujah yg sama..
cy..maksud ida kasih sayang abg x sejati HANYA time bila kita tiba2 nak belanja abg mkn ais krim jah, (abg ni kemaruk sikit ko ais krim, so dia akan jadi sebaik2 anak).. Bukan sokmo2 kasih sayang abg x sejati, cy.. time2 lain dia mcm jat jgk esp time ida demam/x sihat. Abg very caring esp kalau ida demam terguling.
Ida kalu pot pet ko anok2 (pot pet kok bahaso klate), ida akan pot pet atas gapo hok anak2 buat. Kalu ngepek sokmo psl tumpah, kube lembe dan main air lama2. Ida akan ngepek atas benda tu je lah, tak akan oyak x sayang ko anok2 atas sbb2 tersebut di atas. Sbb benda tu terlalu kecil/dan diaorg pun kecil jgk..ida tahu dia org kecik lagi, cuma bila ada dlm satu hari 4/5/6 kali tumpah, kita mula rasa nak marah. Cuma ida agak terkejut bila cy tulis pasal parents yg ugut anak x akan sayang mereka lagi/x sayang kat kita ko dok buat benda2 hok kita marah. Ada ker parents yg ugut tak nak sayang anak2 yg masih kecil sbb benda hok kecik2 jah?
Pada pandangan idalah, parents hok kato lagu tu ko anak2 yg masih kecil adalah parents yg x adil pada anak2 krn ugut mereka atas nama kasih sayang..
Tapi, kalu anok2 yg dah besar panjang dan tahu beza baik buruk, tapi buat perkara yg menyalahi islam, (bukan benda kecik2 hok mace anok2 ida dok buat), kalau ada parents hok akan ungkit perihal kasih sayang, ida tak akan persoalkan tapi ko anok kecik kalu oyak gitu, parents kena fikir baliklah sebab akibat terhadap anak2 mungkin sepertimana yg cy kata tu iaitu kebimbangan/kerisauan yg besar sbb takut parents x sayangla doh parents gi oyak gitu..
Itu saja hok ida nak hujahkan sebenarnya..lagipun anak2 ida ni kalau ari tu ida ngepek tahap besar sikit, mlm nak tidur tak dok sorang pun mari peluk atau kato, 'I love you, mama..'. Marah/geram jugak diaorg ko mama nih dok pot pet2 benda yg sama..Trademark ngepek ida, '100 kali doh mama dok oyak bendo2 hok sama..' hihi..x tahulah sapa doh ko dok 100x
cerita entry ida ni pun hanya kisah masa abg re gi s'pore bkn cerita hidup sehari-hari2 yg ida lalui dgn anak2..
oklah, cy..'I love u, my lovely auntie' mmmmmmmmmuahhhhhhh...ida sayang ko cy...
p/s:jgn lupa undate blog cy n gunala tarikh2 terkini senang ida nok belek..dan jgn lupa komen blog ida, sunyi kalau cy tok komen.. time suko, kita suka sama2, (ida suko golek sokmo time cy komen hok kelakar2),time teriak kita teriak sama2 (kita ni cam neng yatimah..ida pun serupo cy, kalau ore lain tok beraso gapo2, ida bergenang doh air mato..kade2 beraso naik malu ko org hok dok kecek tuh), time debat kito badi sising lenge..hihihi..ni pun nyakit keturunan jgk kot, x ser ngaku kaloh..hihi
Takdi ingat malah doh nok komeng..tp doh Ida kata I love u.. tambah pulak perengge terakher tu..raso nok komeng puloklah..
Meme pate nngaku kalah..meme dok teringat ko ayah denga ayahchik doh..
Tp ke Cy raso kalu tak ugut pong..kalu maroh saja pong..anak2 raso bimbe jugok..keh Da ni bimbe sapa tok berani nok gi dekat..buke dia gere..ha beto dok?
Sapo bene ambek ppalo kereto api tidak pong Geretok Bakat..sapo kaloh ambek Geretok Kecik..
Ingat lagi ko 2 bute geretok tu? Scenary menarik dr pade d Kok Kiyeh dulu..
Tula taware kito ore kalu bbaloh masa kecik2 dulu..
Nnuron sapo Jat tu? Ore kato anok ke2 ni laen mace sikit..ado ona..hok pelek2..sapa ado teori pasa anok ke2 ni..lbh kure teori lah..
Tp mace terbalek jah Jat ni..ko sbb mok pok dio duo2 anok ke2?
cy...buke tok mari dekat, cuba cy baca balik hok ida tulis tu..ida marah siang hari jah, mlm jare maroh. maksud ida tok peluk kasih sayang n 'ucap i love u, mama'. Anak2 ida kalu ida marah, sebentar jah diaorg ok semula, tido mlm setepek belako..nnnakut kes berehi tgk kartun monster..mlm2 takutla belako..ida tok ajar anok ida takut ko atu sbb pernah baca tok baik, kena ajar takut Allah swt jah..
Jat nih manja sbb 3 thn baru blh adik. teori anak no.2 ida pernah baca ialah anak no.2 suko protes.
masa no.2 x wujud lagi, semua perhatian, kasih sayang, mainan milik no 1 sorang. Bilo no.2 wujud, no. 1 mula jeles dan akan cuba sedaya upaya segala2nya tetap milik no 1 sorang. No 2 kena mengalah ko no. 1, normally parents akan menangkan no. 1 sbb no 1 anak sulung..
bila no.3 wujud, no.2 tetap keno ngaloh jugok sbb no.3 adik. no.2 keno ngaloh sokmo2 menyebabkan no. 2 suko protes...kesan jadi anak no. 2 nih bila besar ialah hypersensitif (hyper tu ida sendiri tamboh sbb ida rasa ida gitu..kikikik..) dan sokmo2 rasa kurang kasih sayang dan perhatian dan suko protesla sbb kaloh sokmo maso kecik2 dulu...
Loni pun lepas nikoh 9 tahun rasa kurang jerrr kasih sayang dari hubby dan hypersensitif tu mari semula..heheh
abe re anok no.3..
p/s: Hebat hadiah ore dulu2 kalu mene baloh..hihihi
Hadiah lagu tu tu masa generasi Cy d Kok Kiyeh dulu..
Kalu marah lbh2 anak2 jauh hati/nngaju la sikit..tp kalu marah biasa2 dia gelakkan kita la pulok..tak ambil serius..
Cy scan je komen Da hok sblm tu..pjg sgt..Cy ni tak berapa blh compute jugak..
Cy ada jumpa sikit masa buat search hari tu lps dgr saen2 dok royat pasa teori anak ke2 ni..
Dr Harlina Halizah Siraj kata :
sbb masa nngandung mok tak berapa bersedia..mungkin sbb anak no 1 kecik lagi.. nngandung pulak anak ke2..jadi emosi mok masa nngandung tu lain mcm sikit..kesan emosi tu gi ke anok dlm perot juga..
Hok Dr Tuah Iskandar kata Cy tok berapo ingat..tp sbb2 llua perot..ie persekitare..eg mcm hok Da kata tu la..
-ve effect lbh krg mcm hok Da royat..tp +venya dio jadi independent bilo besa..
Jwb datah la pulok..kito ggenap quota 20 jah la..takut tok had kuota ke jjadi 1001 pulak..
tok sir jawab doh, tok cekak..
Post a Comment