Tuesday, February 15, 2011

Update! Update!

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Fuhhh..Fuh..Fuh..(tiup debu dalam blog senyum).

Lama sungguh tak update blog ni.

okeeeeeyyyyyy....3 ayat di atas ditaip dalam masa 45 minit sebabnya baru jer nak menaip, kejap yang ni nak air, pastu yang tu nak susu, pastu anak teruna nombor 3 pulak dari bangun till now kakinya asyik rasa sakit ajer, kejap2 urut kaki Abang Apik sambil2 melayan pelbagai soalan2 anak2 yang kadang2 tu hilanglak fokus nak citer apa. Lagipun, Apik dan Iman kerap tak sihat sejak bermulanya musim sejuk ni. Banyak sebenarnya yang nak dicerita.. ttg musim disini, ttg kehidupan di sini, macam2lah..last2 tak update langsung.. sengihnampakgigi

Pastukan joinlak The Biggest Loser Mini Malaysia errrk... mama belum update apa2 lagi di sini.adus

Tujuan utama nak bagi tahu ialah BIL n family from Qatar will be here next week (21 - 26 Feb) and insyaallah MIL bersama2 SIL and another BIL akan datang bercuti di sini from 22 March onwards. Jadinya nak 'private'kanlah blog ni untuk sementara waktu, itulah gempak sangat tajuknyer.kenyit

Tapi, sebelum mem'private'kan blog ni, dah janji with one of my aunties nak 'menunjuk' jubah2 Arab @ Abaya koleksi mama. Jadi silalah menjamu mata yer..minum

Mama mempunyai 6 pasang abaya:

Abaya pertama pemberian bonda mertua ketika menunaikan umrah 2006. Abaya ni mungkin dibeli di Mekah/Madinah.



Abaya kedua juga pemberian bonda mertua ketika beliau menunaikan fardhu haji 2007.

Since x der anak dara nak tolong jadik model, kena jadik model sendiri, potong je lah kepala.ihikhik

Kedua-dua jubah di atas sebenarnya mempunyai tali dipinggang yang cantik. Tapikan, tau2 jelah anak2 teruna mama suka main tarik2 tali tu. Tengah syok2 jalankan, tiba2 rasa tercekik pinggang mama yang bertahun x ramping tu, last2 mama buang je lah. Mengganggu fokus nak menikmati kedamaian alam ajer.

Jubah ke-3 pula adalah pemberian biras yang menetap di Qatar pada tahun 2006/7.



Abaya ke-4 adalah pilihan hati. Dibeli di Mekah ketika pertama kali menunaikan umrah pada bulan Jun 2009. Jahitan motif adalah jahitan tangan.






Abaya ini didatangkan bersama-sama dengan shawl/tudung. Dek kerana abaya ini sedikit labuh, jadi mama suka memakainya dengan ...

tadaaaaa...my peberet boots.

Abaya ke-5 adalah pilihan hubby ketika beraya di Madinah pada bulan October 2009. Abaya ini kainnya berkualiti tinggi. Selesa dan motif jahitannya amat kemas. Berbutang 'kacing tah' dibahagian hadapan.



Bahagian hadapan.


Bahagian belakang.


Jahitan motif di tangan.

Abaya ini juga didatangkan bersama shawl



Abaya ke-6 adalah abaya yang kebiasaannya dipakai oleh wanita-wanita Arab tempatan. Tanpa sebarang corak, berbutang dihadapan (kacing tah), berlengan besar dan juga labuh meleret. Jarang mama melihat wanita Arab memakai abaya bercorak kerana wanita2 ini memakai baju yang begitu 'jangok' disebalik abaya dan purdah mereka.



Mama gemar memakai abaya ini setiap kali tibanya bulan Ramadhan menunaikan solat tarawikh. Agak kurang gemar memakai abaya ini untuk berjalan-jalan dek kerana bila dikenakan dengan handbag, senteng jadinya.

Ok, itu koleksi abaya mama. Kali terakhir beli abaya 2009. Kali terakhir men'jenguk2' abaya bulan Mac tahun 2010 menemami bonda mertua membeli-belah abaya sebelum pulang ke Malaysia. Tema/Trend pada tahun lepas ialah abaya berlabuci, memang bergemerlapan betul tahun lepas.

Dah tak tahu apa trend terkini, tapi last week pergi meronda-ronda bandar Dammam menjenguk2 abaya, trend terkini adalah bermotif seperti jubah pertama/kedua (cuma motifnya semakin sedikit iaitu di dada dan tangan) dan dihiaskan dengan labuci.

Punyalah lama (4 jam mak oih!) dok mengadap komputer ni sampai tiba2 rasa macam sakit kepala. hah

Alamak! Lauk lom masak lagi, sat lagi Abang dan Jat balik dari sekolah. Telur gorengla nampaknya anak2 mama kena makan tengahari ni. sedih

Part of the reasons nape menjauhkan diri from blogging dan keluar terus from FB!nerd

Sunday, May 16, 2010

Bahasa Arab

Tadi, mama dok main 'sek, sek, sek, mi, mi, mi' dengan Iman, dalam pada tu terdengar jugak suara Apik follow slow2 rentak, 'sek, sek, sek,...' tanpa jelas biji butirnya. Dah lepas 'Osom!' dengan Iman yang asyik2 tunjuk tanda pistol, 'Ito' ujar Iman, Apik pun cakap pada mama, 'Mama, tadi Apik cakap sek, sek, sek, dalam bahasa Arab..' ... ekekekek..tergelak mama.

Masa awal2 datang dulu, pantang tengok gambar2 binatang, kuda, penyu, lembu.. pasti Apik akan tanya, 'Mama, kuda.. bahasa Arab apa?'. Ngangala si mama ni. Pernah sekali tu, tengah syok2 kunyah keropok, tiba2 Apik tanya, 'Mama, keropok.. bahasa Arab apa?' Aduhai...

Bahasa Arab disini tebahagi kepada 3:

1. Bahasa Arab klasik - Al-Quran.
Bahasa Arab klasik ni macam Bahasa Melayu Klasik. Ingat dulu, masa SPM ada Bahasa Melayu Klasik. Perkataan yang masih ingat ialah, 'hatta' dan 'tatkala'. Mama pun tak faham sangat Bahasa Melayu Klasik.

Ini pengakuan dari rakan sekerja hubby yang masih muda mengatakan anak2 muda Arab sekarang makin kurang memahami maksud Al-Quran kerana ianya B.A klasik.

Ada sekali tu masa mama dok tunggu nak naik lif selepas solat di Masjidil-Haram, seorang anak muda Arab menegur mama dalam Bahasa Inggeris yang cukup fasih. Rupa2nya dia pelajar Bahasa Inggeris di sebuah universiti di sini. Mama bagitau anak muda tersebut betapa mama wish sesangat nak belajar Bahasa Arab. Ujar anak muda itu, 'I don't like Arabic language' Terkejut jugak mama. Sebelum masuk lif, mama sempat bagitahu anak muda tu, 'Arabic is the language of the Quran'. Kalau mama jadi anak muda tu, I'll be proud sebab Bahasa Arab telah dipilih oleh Allah swt sebagai bahasa perantaraan antaraNYA dengan manusia.

2. Bahasa Arab Moden
Bahasa yang digunakan dalam urusan rasmi seperti urusan surat menyurat rasmi, berita, akhbar atau dipanggil Bahasa Arab Persuratan. Lebih kurang macam Bahasa Melayu @ Malaysia baku yang kita belajar di sekolah. Bahasa Arab yang kita belajar di Malaysia adalah Bahasa Arab Moden.

3. Bahasa Arab Pasar
Bahasa percakapan biasa/harian. Macam kita dok cakap hari2, kita tak guna Bahasa Malaysia baku, tapi lebih kepada bahasa percakapan harian tu la, x retila nak terangkan cuma kita rasa lebih mesra kalau kurang formal.

Bahasa Arab Pasar ni lah yang mama tahu sikit2. Ni mama nak share ilmu Bahasa Arab Pasar yang mama tahu sikit2.
B.M(Bahasa Malaysia), L.K(Loghat Kelate) dan B.A(Bahasa Arab)

Situasi 1:
Katalah kita bertemu saudara-mara/rakan atau jiran. Biasanya kita akan bertanya khabar dahulu

Contohnya:
B.M: Apa khabar? Pekabo?
L.K: Ghano demo lonih?

B.A: Kai fahal?

Masa bulan Ramadhan, bila dah terbiasa tengok muka mama yang macam chips more kejap pi solat tarawikh, kejap tak pi sebab gilir2 dengan papa. Mak2 Arab sedikit sebanyak tahu kami nak belajar B.A, tiap kali masuk masjid dan bersalam sambil cium pipi, mama akan disapa dengan 'Kai fahal?'

Dah ditanya khabar kita kenalah jawabkan. Mula2 mama ternganga jugakla walaupun papa dah ajar tapi sebab tak bergaul, bila tak praktis, lupalakan.. Tapi, mak2 Arab ni baik, diaorang ajar mama.

Situasi 2:
Bila ditanya khabar, kita mestilah bagitau keadaan diri kita.

B.M: Alhamdulillah, sihat/Alhamdulillah, baik.

B.A: Alhamdulillah, Qois.

Kita boleh cakap Alhamdulillah sahaja. Mula2 tu mama cakap Alhamdulillah ajer. Pastu papa ajar cakap, Alhamdulillah, Qois. Qois tu maksudnya baik. Bila mama pi solat tarawikh di hari yang lain, dan sebut Qois pulak, tersengih Mak2 Arab tu.. kikikik.. sajer nak tunjuk terer sikit kat Mak2 Arab tu. Padahal tu je la yang mama tahu.. heheh.

Sebab mama pergi dalam keadaan sentiasa sihat, kalau tak sihat, tak belajar lagi bab tu..;P

Situasi 3:
Bila mama bagitau Mak2 Arab tu betapa mama nakkkkkk sgt2 belajar B.A. Mak Arab tu jawab:
B.A: Shuwey, shuwey.

B.M: Pelan-pelan/perlahan-perlahan
L.K: Koho-koho

Situasi 4:
Kalau papa nak teh susu.

L.K: Nok minum 'Shai Halib'.

Shai Halib tu maksudnya teh susu.

Situasi 5:
Kalau nak beli barang dan nak tanya berapa harga.

B.M: Berapa harga ni?
L.K: Beghapo ghiya ni?

B.A: Kam Riyal?

Kam=Berapa.

Dah tanya gitu, bila Pak Arab (sini Pak Arab jer yang menjual, Mak Arab tukang shopping jer.. hihi..) jawab, mama tak fahamla pulak kalau Pak Arab cakap 25 Riyal dalam B.A. So, mama tukar kepada 'How much?'.. heheh. Papa lebih faham B.A bab2 nombor ni, mama cuma tahu sampai sepuluh ajek.

Dah cakap pasal nombor, masa mama belajar B.A dulu di sekolah.

B.M: Satu
B.A (masa belajar di sekolah): wahidun

B.A (disini): wahid

B.M: dua
B.A (masa belajar di sekolah): ithnaanin

B.A (disini): ithnaan

B.M: tiga
B.A (masa belajar di sekolah): thalaathatun

B.A (disini): thalaatha

B.M: empat
B.A(masa belajar disekolah): arba a'tun

B.A (disini): arba'

B.M: lima
B.A(masa belajar di sekolah): khamsatun

B.A (disini): khamsa

Secara amnya, 'tun' dibelakang tidak disebut.

enam = sitta
tujuh = sab a'
lapan = thamaaniya
sembilan=tis a'
sepuluh = a'shara

Situasi 6:
Anak lelaki dipanggil 'walad' dalam B.A.
Mama yang punya empat anak lelaki, secara ringkasnya boleh cakap:

Árba' walad.

Tiap kali mama cakap pada mak2 Arab yang mama nak belajar B.A, pasti diaorang akan tanya, 'Do you know how to read Quran?'

Mama akan jawab,
'I can read the Quran, but I don't know the meaning..'

Pasti Mak2 Arab dengan yakinnya akan jawab;
'Insyaallah, u will. If u know how to read Quran, then u will learn Arabic Language, insyaallah, insyaallah...' begitu yakin sekali Mak2 Arab ni meyakinkan mama.

Wednesday, February 10, 2010

Trip ke UK (Liverpool)


25 Dec
Selepas solat Zohor, dalam pukul 12.00pm, kami bertolak ke Liverpool, dalam 45 minit dari Manchester. Bandar Manchester berkabus tebal. Mata 'muda' mama dan papa memang sukar untuk membaca signboard dalam keadaan berkabus. Papa drive slow jer sebab jarak penglihatan sekitar 10meter. Masuk jer highway Liverpool, cuaca terang benderang. A clear blue sky! Snow pun x de sepanjang highway. Begitu juga di dalam bandar Liverpool. Kami ke tempat bersejarah Liverpool yakni terletak ditepi pantai.


Anak2 teruna begitu ceria bermain di sini. Ada yang mengejar burung merpati.. tak tahulah kenapa anak teruna mama ni suka sungguh kejar burung merpati. Ada yang mengejar adik Iman. Ada yang main naik turun tangga. Memang seronok anak2 teruna mama dapat tempat luas begini.


Boleh buat cover album..hihi

Kami bertolak pulang ke Manchester dalam pukul 3pm. Maghrib masuk pukul 3 lebih. Mata usang mama dan papa sukar untuk mencari jalan dalam gelap. Tambahan pulak tak biasa dengan jalan di sini. Masuk aje Manchester kabus cukup tebal. Memang tak nampak apa2 di hadapan. Ianya cukup menakutkan. Jarak penglihatan dalam 0meter. Ok, mama exaggerate tapi memang mama dan papa tak nampak apa2. Signboard memang tak nampak langsung tulisannya. Nasib baik tak de kereta, so papa bawa kereta sepantas kura2 mencari jalan balik ke hotel. Alhamdulillah, kami selamat tiba di hotel.

Dalam kepenatan tu sempat lagi Abang dan Jat ajak mama main snow fight lagi di belakang hotel. Terpaksala melayan kehendak Abang dan Jat. Kali ni anak teruna kecik tak tidur, merengek nak ikut jugak tapi mama tak boleh layan Abang dan Jat kalau bawak Apik dan Iman sebab si kecik dua orang ni memang 'setepek' dengan mama. Samada kena dukung atau pimpin, camana nak main snow fight. Mesti frust Abang dan Jat. Lagipun tiap2 hari di Saudi mama memang melayan si kecik dua orang ni jer. Abang dan Jat sempat dilayan masa makan atau time homework. Abang dan Jat banyak main sendirian.


Mama and my most responsible Abang!

Mama memang nak layan Abang dan Jat sepuas hati mama. Lagipun bila lagi mama nak main snow kan? hihihi... Kalau balik Saudi sah kena melayan Apik dan Iman memanjang. So, mama tinggalkan Apik dan Iman dengan papa dalam hotel, turun dengan Abang dan Jat.


Ijat and his big snow ball!

Dalam syok2 dok main, tiba2 nampak kelibat seorang dewasa dan 2 kanak2 kecil. Apalagi, satu family main snow fight!

Dah selesai main snow kami menghabiskan sisa bekalan makanan dari Saudi. Habis semua Indomie kami 'bedal'.. dah dua hari kami tak makan nasi tau..hahaha..

Mama and my little 'setepek'

Monday, February 8, 2010

Trip ke UK(Manchester)

25 Dec 09

Alhamdulillah, demam papa dah ok cuma sakit kepala sikit2. Hari Krismas, semua kedai tutup. 24 Dec, kami tak makan nasi sebab dah penat sesangat tapi sempat beli pisang sebagai bekalan untuk hari Krismas sebab pihak hotel bagitau hari Krismas, semua kedai tutup. Pihak hotel bagitau diaorang ada serve vegetarian breakfast, tapi masa tu rasa tak berminat untuk 'telan' vegetarian breakfast@ala2 sombong gitu.. hehe..

Paginya selepas makan bekalan Indomie sebagai breakfast, bekalan yang dibawa dari Saudi, kami memulakan operasi menjelajah Manchester walaupun terdapat suara2 kecil nak main snow ball di belakang hotel. 'Kita cari snow kat tempat lain pulak' pujuk papa. 'Err...jalan mana nak pergi stadium Old Trafford?' bisik peminat MU kepada mama. GPS asyik tak de line ajer. Walaupun hotel kami dalam daerah Old Trafford, tak de pulak signboard Stadium Old Trafford. Kami jumpa stesen bas yang ada peta, so mama turun dan mula menghafal peta ke Stadium Old Trafford. Nasib baik petanya senang untuk dihafal. Tiap kali jumpa round about, pi pukul 12.. hihi.. Akhirnya, signboard ke Stadium Old Trafford mula muncul, so mama erase je lah hafalan peta ke Stadium Old Trafford dari memori mama ni.. ikut jelah signboard tu.

Bila dah nampak stadium, tak boleh pulak nak masuk betul2 depan stadium. Since hari tu hari Krismas dan baru pukul 7.30am. Tak de sorang pun keluar, kami jelah tourist yang meredah hari yang cukup sejuk ni. Since tak jumpa jalan masuk depan stadium, kami berhenti di satu tempat parking yang nampak stadium Old Trafford dari kejauhan untuk meredakan keresahan anak2 yang tak henti2 merengek nak main snow.


Stadium Old Trafford nun jauh di belakang

Awal2 Iman protest tak nak pakai baju sejuk, topi dan gloves. Baru 2/3 minit Iman main snow dengan jari2 jemari tembamnya, Iman melalak tunjuk tangannya yang mula kebas. Masa Iman menangis, kami ambik peluang pakaikan baju sejuk. Nak dijadikan cerita, puas kami cari gloves dan topi Iman, tak jumpa padahal memang dah letak dalam beg. Last2 kami pakaikan topi papa dan scarf Abang. Tangan Iman, kami sorokkan dalam lengan baju sejuk. Beginilah rupa anakanda bongsu mama..


Iman dengan topi papa dan scarf Abang.

Kat sini, Abang dan Jat mula main snowball. Tapi, sebenarnya snow ni dah banyak hari, dah tak fluffy dan tak boleh nak kepal bulat2 untuk dijadikan snow ball atau snowman. Jadi, mana2 snow yang berkeping dijadikan snow ball, sakit jugak main snow fight ni...


Abang dan Jat main snowball

Dah puas anak2 main snow, papa cuba cari jalan masuk ke Stadium Old Trafford dan Alhamdulillah, kami dapat parking betul2 depan stadium.


Dearest hubby

Dah selesai snap! snap! depan stadium, kami masuk bandar Manchester dengan niat nak cari Restoran Melayu Ning sbb baca dalam internet katanya bukak hari krismas tapi tak jumpa pulak. Tapi, jumpa banyak restoran halal, rasanya restoran mamak/pakistan tapi semuanya tutup. Alahai...

Kami singgah di stesen minyak untuk beli sedikit bekalan @ junk food yang ada tanda daun yakni 'suitable for vegetarian', panadol dan buku peta UK. Kami balik ke hotel, cari topi dan gloves Iman tapi tak jumpa. Kepala papa pulak makin sakit. Papa cakap kesejukkan menyebabkan kepala papa makin berdenyut. Eloknya zohor dah masuk, kami jama' takdim Zohor dan Asar. Kami memang bawak kompas kiblat yang papa beli suatu ketika dulu di Malaysia. Tiap kali kami travel, kompas kiblat akan kami bawa bersama. Sebelum bertolak ke sini, kami print waktu solat di Manchester, Nottingham dan London supaya kami tahu solat dah masuk. Sini azan tidak berkumandang.

Pastu papa cakap, 'Ish! tak nakla datang sini dok dalam hotel ajer..' Mama sebenarnya takut sakit kepala papa bertambah. 'I'm ok..' ungkap papa dan menelan panadol, papa ajak menjelajah bandar Liverpool.