Friday, February 5, 2010

Trip ke UK (IV)

Niat utama kami ke UK nak bawak anak2 main snow. Sepanjang mama berada di UK (94-97), snow x penah turun sebelum 25 Dec, normally January. Dua minggu sebelum bertolak, mama e-mail sorang x-colleague UUM yg buat PhD di UK samada ada kemungkinan x snow turun masa kami berada di sana. Kawan mama bagitau snow x turun time tu, snow biasanya dlm bulan Jan/Feb. Bila mama bagitau papa, papa cakap x pelah, kita try carik snow di Scotland. Susah jugak hati mama masa tu, takut Abang dan Jat frust sebab dah banyak kali cakap nak ke UK dan main snow.


Kami dah book hotel, 2 malam pertama di Manchester. Beberapa hari sebelum bertolak, papa yang mula bersuara garau balik dari ofis bagitau Manchester dah turun snow, salji tebal pulak tu dan airport Manchester terpaksa ditutup. Hati mama berbunga kembali..at least anak2 boleh main snow. Tapi, ingat pengalaman masa belajar dulu, hari ke-3, snow dah mula mencair. Alahai..kalau sampai, snow dah cair mmg x syok.

Kami tiba di Heathrow, London pukul 6am waktu tempatan. Dalam airport tak sejuk sangat, kami cuma pakai sweater. Keluar jer dari airport ke kereta, sejuk sangat2, dahla hujan rintik2, cepat2 kami pakaikan anak2 kami baju tebal.


Since kami akan bermalam di Manchester, orang yang kami sewa kereta bagitau jalan keluar dari kawasan airport dan masuk highway M4. Anak2 yang dah teruja asyik bertanya mana snow. Masuk jer highway M4, yang hanya beberapa minit dari kawasan airport.. jeng, jeng, jeng... SNOW!!! Ya, Allah..memang snow memutih sepanjang highway. Anak2 dah x sabar nak main snow tapi kat UK ni, mana boleh main hentam parking tepi jalan. Terpaksala mendengar rengekan anak2 yang beberapa kali suruh papa berhentikan kereta sebab nak main snow.

Kami pulak since GPS (yang papa download thru handphone) still x der line, kami slightly 'mutar itik'. Kami pulak dah terlupa arahan orang yang sewa kereta tadi, lepas masuk M4 kena masuk M4 East atau West. GPS still tak berfungsi, anak2 tak sabar2 nak main snow. Last2 kami follow signboard ke Birmingham. Mama mententeramkan anak2, kasi breakfast yang dipack dari Saudi Airlines. Sekotak makanan berisi bermacam2 jenis junk food diletak berdekatan dengan anak2. Kami janji dengan anak2, kalau ada R&R(di UK dipanggil Break), kami akan stop dan anak2 boleh main snow.

Akhirnya kami tiba di pit stop pertama (Break). Tempat Break ni snow tak sebanyak kami tengok sepanjang perjalanan tetapi anak2 teruna penuh teruja menyentuh snow untuk kali yang pertama, err.. begitu jugak bapa kepada anak2 teruna itu..heheh.


Pit stop pertama, snow sikit jer..

Pastu entah berapa kali kami melakukan pit stop sebab mata mama dan papa mengantuk yang teramat sangat, semalaman tak cukup tidur. Nasib baik anak2 pun kerap tertidur dalam kereta, kurangla stress kami yang memang dah kepenatan maut.


Premier Inn, Manchester

Kami tiba di Premier Inn Manchester pukul 2.30pm. Hotel tempat kami menginap dikelilingi snow. Masuk hotel, nampak jer katil seriously, mama rasa nak meloncat 'toing' ke atas katil dan zzzzzz sepuas hati. Nasib baik pihak hotel kasi satu beg kecil sorang untuk setiap anak2. Dalam beg kecil tu ada colouring contest dan crayon. Awal2 sibukla anak2 teruna dok mewarna. Bila tengok hadiah utama yakni menginap secara percuma hotel di UK dan kesungguhan sorang2 anak2 dok mewarna, berbunga jugakla hati mama ni nak masukkan anak2 dalam contest tu.

Iman khusyuk mewarna

Bila tengok camner anak2 teruna mewarna yang seninya mama tak berapa faham, muka warna hijau, tangan kiri warna merah, tangan kanan warna hitam, ada pulak yang gambar sampai tak nampak apa2 dah... geram jugak mama nak ambik dan kaler sendiri pastu letak nama anak2.. hihihi..

Nak kaler warna apa yer?

Papa pula demam. Mama minta papa tunggu sehingga selesai semua solat baru tidur. Boleh rehat sampai ke pagi. Kami solat jama' takhir zohor/asar di hotel. 3.15pm dah masuk waktu maghrib (winter - siang hari pendek), kami solat jama' takdim maghrib/isya'. Papa rehat dan tidur sampai ke pagi.

Mama dok melayan karenah anak2 yang dah mula bosan mewarna. Anak2 teruna mama ni tak sah kalau x main bukak tutup suis lampu, on dan off suis heater. Abang dan Jat yang dok mengintai keluar tingkap, asyik ajak mama main snow. 'Jomla mama, Jat/Abang nak buat snowman..' rengek Abang dan Jat. Mata mama pulak dah mengantuk sangat5x. Dalam hati berharap sangat, 'Tidurlah wahai anak2ku, mata mamamu ini kalau letak batang mancis pun, pasti patah batang mancis tu..'. Masa tu dah pukul 5pm lebih. Mama memang tak mampu nak jaga empat2 anak teruna main snow. Mata pula mengantuk yang teramat. Abang dan Jat dah mula merajuk. Mama pujuk Abang dan Jat, kalau Iman dan Apik tidur, kita turun main snow. Mama promise, janji mama pada Abang dan Jat walau mata dah rasa berat sesangat. Abang dan Jat setuju dan kembali ceria.

Bila Apik dan Iman mintak susu, mama tau ada can untuk tidurkan kedua2 si kecik nih dalam masa yang sama mama juga perlu penuhi undangan mata mama yang dah x boleh nak bukak ni. Mama baring bersama Apik dan Iman.. err..mama yang terlelap dulu..hihi.. Tiba2 dengar bisikan, 'Mama, Apik dengan Iman dah tidur, jom main snow..' Alhamdulillah, tidur yang sekejap itu cukup untuk memberi tenaga kepada mama untuk penuhi janji mama pada Abang dan Jat. Lagipun 12 tahun tak main snow, jiwa kanak2 mama masih utuh lagi. Mama pun tak sabar nak main snow...hihihi.. 'Yeay' sorak Abang dan Jat dengan suara yang perlahan bila tengok mama bersiap. 'Jom...shhhh' ujar mama, pastu kami gelak mengekek2 sambil tutup mulut dan keluar dari bilik hotel sebijik macam budak2 nakal yang tunggu mak bapak tidur dan keluar merewang...hahaha...


Sneak out to play snow ball!

Apalagi mama, Abang dan Jat main snow ball sepuas hati kami malam tu..hihihi. Belakang hotel ada satu bukit yang sudah diparas setinggi 2m.. memang syok Abang dan Jat naik atas bukit dan menggelongsor turun...yang paling kelakar mama tengok bila Abang dan Jat pretend jadi penguin, meniarap dan menggelongsor. Mama rasa seronok dan puas hati sangat2 bila tengok impian Abang dan Jat nak main snow tercapai..

3 comments:

cekna said...

salam. amboi seronoknya bercuti di uk.dptla mengungkap kembali knangan lama di sana.anak2 teruna tu mesti terlebih gembira.anak2 tak demam ke dok sana?

Nida said...

Salam CA. Alhamdulillah, anak x demam, bapa kpd anak2 demam..hehe..cuma last day tu Iman lelah.

p/s: Bila nak buat sambungan citer bibik lari tu?

Nida said...
This comment has been removed by the author.